Se va continua promovarea României ca destinație turistică
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a fost gazda evenimentului de lansare a celei de-a treia ediții a „Cartei Albe a Turismului din România”, cercetare științifică realizată de Consiliul Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii (CNIPMMR), care prezintă principalele caracteristici și oportunități ale sectorului și, totodată, evidențiază cele mai eficiente strategii de promovare a destinației, luând în considerare tendințele actuale și particularitățile piețelor țintă. Evenimentul a fost prezidat de ministrul Ștefan-Radu Oprea.
România este, fără îndoială, o țară cu un potențial turistic semnificativ, cu antreprenori și operatori care prin activitatea lor de zi cu zi pun umărul la valorificarea lui. În ceea ce privește proveniența clienților din sectorul turismului din România în anul 2023, datele colectate au relevat faptul că 76% dintre clienți sunt din România, iar aproximativ 17% sunt din Uniunea Europeană. Cel mai important factor pozitiv, cu impact major asupra afacerilor din turism îl reprezintă numărul de clienți sau vizitatori repetitivi. Rata medie de revenire (la nivelul întregului eșantion) se ridică la 33%, în scădere cu aproximativ 12% față de nivelul înregistrat în anul 2019. Agențiile de turism au indicat, în medie, o rată de revenire a clienților mai ridicată, de 40% în anul 2023, față de rata de revenire a unităților de cazare de 30%. Analizând scopul principal al clienților/vizitatorilor pentru apelarea la serviciile organizațiilor din turism, remarcăm faptul că 59% dintre respondenți au menționat turismul de agrement, urmat de turismul rural, cu aproximativ 12% .
Principalele riscuri mari identificate de către antreprenorii/ managerii din turism în anul 2023 se referă la: costul materiilor prime și al energiei este un risc acut pentru restaurante în principal, lipsa de stabilitate legislativă este un risc semnificativ pentru unitățile de cazare iar legislația inadecvată este un risc major pentru agențiile de turism.
Nevoia cea mai amplă de finanțare a întreprinderilor din turism se referă la dezvoltarea unor servicii suplimentare pentru turiști și la menținerea competitivității și angajaților companiei. În contextul discuțiilor referitoare la dezvoltarea sectorului turismului, ministrul Ștefan-Radu Oprea a anunțat lansarea noului sistem informatic integrat SITUR.GOV.RO.
Printre destinațiile turistice promovate se regăsesc obiective din județul Hunedoara, dar și din Valea Jiului
Platforma reprezintă un pas important pentru optimizarea proceselor decizionale, în ceea ce privește activitățile de autorizare și control în turism. Printre beneficiile aduse de digitalizarea procedurilor specifice se numără reducerea semnificativă a birocrației și îmbunătățirea experienței pentru cetățeni și mediul de afaceri.
„Platforma SITUR este funcțională. Noul sistem informatic este simplificat și permite digitizarea întregului proces de clasificare. În această manieră înlocuim tradiționalele proceduri de depunere fizică a documentelor pentru obținerea autorizațiilor în domeniul turismului și facilităm accesul transparent și intuitiv la toate etapele acestui proces. Pasul vine în întâmpinarea măsurilor pe care le vom adopta, printr-un act normativ la care lucrăm în prezent, care se referă la interzicerea promovării structurilor neclasificate pe site-uri și platforme specifice”, a declarat ministrul Ștefan-Radu Oprea.
În semn de recunoștință pentru contribuția adusă promovării destinației turistice România, în cursul anului trecut, ministrul Ștefan-Radu Oprea a înmânat o serie de premii dedicate modelelor de bune practici. Printre acestea se numără Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, Festivalul George Enescu, Flavours of Romania – Charlie Ottley, Asociația Caiac SMile, Electric Castle, Călător în Bascheți, Asociația Gastro Local, Târgul de Crăciun de la Craiova, ROVentura, Via Transilvanica, precum și fotograful Cătălin Urdoi și meșterul olar Daniel Leș. În același timp, a fost subliniată importanța promotorilor dedicați în scrierea poveștii de succes a turismului românesc.
„În ultima perioadă, ministerul a inițiat o serie de campanii importante pentru promovarea destinației noastre, așa cum a fost cea de la BBC sau, cea mai recentă, aflată încă în derulare, de la Milano și Roma. Facem tot posibilul, în continuare, să fim mai organizați și profesioniști, astfel încât viitoarele noastre acțiuni să fie tot mai țintite pe zona de percepție a turiștilor care își doresc să călătorească în țara noastră. Însă, în turism, parteneriatul public-privat este cheia”, a precizat ministrul Ștefan-Radu Oprea.
La evenimentul de lansare a celei de-a treia ediții a Cartei Albe a Turismului din România au fost prezenți și secretarul de stat, hunedoreanul Lucian Ioan Rus, președintele CNIPMMR Florin Jianu, directorul general Groupama Călin Matei, precum și alți invitați din partea mediului privat și asociativ.
În fața celor mai mari provocări, turismul a dovedit că este unul dintre sectoarele economice cu o capacitate extraordinară de adaptare.
Acest lucru se datorează inclusiv evenimentelor de specialitate, dar și rezilienței unui mediu antreprenorial sănătos și, nu în ultimul rând, dorinței fiecăruia din noi de a călători, de a descoperi și a ne îmbogăți cultura cu noi locuri și experiențe de neuitat. Intensificarea şi extinderea cooperărilor bilaterale pentru dezvoltarea inițiativelor de promovare a diferitelor forme de turism (vacanțe tip city-break prelungit, turism cultural, spa și wellness, vacanțe de schi sau vacanțe pe litoral) este de interes pentru România, creșterea economică generată de activitatea turistică poate fi, în general, reliefată prin crearea de noi locuri de muncă, dezvoltarea infrastructurii şi a comerțului.
Se va continua anul acesta, promovarea destinația România pe piețele externe prin participarea la cele mai importante târguri de turism din lume, facem pași importanți pentru a deveni o destinație tot mai competitivă.
Conform datelor Institutului Național de Statistică disponibile până la data de 30.09.2023, România a înregistrat peste 1,6 milioane turiști internaționali în structurile de primire, în creștere cu aprox. 40% față de primele nouă luni ale anului 2022.
Printre cele mai importante piețe generatoare de turism către România se numără Germania (+30%), Israel (+29%), Italia (+62%), Regatul Unit (+33%), Franța (27%), Polonia (+47%) sau Spania (+83%)
”Potențial există, trebuie doar să creăm împreună povestea de succes care să atragă turiștii pe litoral, iar acest lucru înseamnă infrastructură turistică adecvată, raport calitate-preț competitiv și specialiști care să lucreze pentru întocmirea celor mai bune strategii în domeniu. În acest sens, este necesară existența unui dialog permanent, onest și pragmatic, între sectorul public și cel privat în vederea asigurării unor reglementări mai bune, iar Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului rămâne în continuare partenerul dumneavoastră prin toate programele pe care le dezvoltă. De fapt, pe care le dezvoltăm împreună, consultându-ne transparent și constructiv pentru a putea oferi exact sprijinul de care este nevoie” a conchis ministrul de resort.